Рециклери асфальту
Рециклери асфальту
Основною функцією рециклера (ресайклера) є переробка фрезерованого асфальту та асфальтових відходів у новий асфальт. Щорічно у процесі виконання традиційних технологічних операцій при ремонті асфальтобетонних покриттів на автотрасах та міських вулицях знімаються та знищуються тисячі тонн брухту асфальту. Матеріал цей класифікується як виключно шкідливий для довкілля.
Проте цей асфальт, що втратив свій експлуатаційний ресурс, може успішно використовуватися повторно. Переробка вторинного асфальту помітно знижує негативний екологічний вплив, який чиниться на природу при випусканні нового асфальту. Крім того, повторне використання знятого шару асфальту замість «свіжого», виробленого на заводі, або литого, доставленого в термосах, приносить відчутну фінансову вигоду. Такий процес повторної переробки дозволяє заощадити на дорожніх роботах не тільки значні кошти, виключаючи дороге транспортування та зберігання асфальту, а й, що важливо, час. Максимально стислий термін ремонту дорожнього полотна та оперативність відкриття проїзду — це ще один козир на користь ресайклінгу асфальту.
Саме з цих причин на дорогах все частіше можна побачити рециклери – машини, призначені для повторного перероблення твердих залишків дорожнього покриття. Завдяки компактній конструкції рециклери гарячого типу використовують при ремонті та відновленні асфальтобетонного покриття як під час ремонту доріг, так і при роботах з ліквідації аварійної ямочності на різних майданчиках (двори, під'їзні дороги, проїзди, вузькі вулиці житлових районів, місця паркування тощо), та при відновленні асфальтного покриття після ремонту підземних ліній комунікацій, тепломереж, ліній зв'язку.
Рециклери, виконані в основному у вигляді причепів, вже були гідно оцінені багатьма дорожньо-будівельними та комунальними компаніями. Крім простоти експлуатації, найбільша перевага переробників асфальту — це можливість виконувати ремонт незалежно від пори року. Особливо ефективні рециклери під час зимового періоду, коли не працюють багато асфальтних заводів, але є гостра необхідність у ремонті та відновленні асфальтобетонного покриття.
Крім брухту асфальтобетону, рециклери здатні переробляти також асфальтний гранулят – подрібнені у спеціальних млинах компоненти старого дорожнього покриття.
Типовий рециклер є мобільним агрегатом, що складається з наступних основних частин:
- Герметичний бункер закритого типу, куди завантажується матеріал, що підлягає переробці. У деяких конструкціях бункер виконується двостінним, і є ємністю-термосом. Це значно підвищує ефективність рециклинга. Внутрішній корпус бункера виготовляють із високоміцної товстолистової сталі. Між зовнішнім та внутрішнім корпусами виконується теплоізоляційний шар із кам'яної або мінеральної вати.
- Потужна теплова гармата, за допомогою якої брухт дорожнього покриття розплавляється, перетворюючись на високов'язке середовище.
- Дизель-електричний генератор, що забезпечує роботу теплової гармати.
- Воронкоподібна насадка, яка збирає розплав, що утворюється, звідки він вивантажується в спеціальні ємності, або безпосередньо вивантажується на підготовлену основу.
- Рамковий корпус з колесами для транспортування рециклера.
Для приводу теплової гармати причіпних ресайклерів використовують привід від гідросистеми основного обладнання - трактора, великовантажного автомобіля і т.д. Для забезпечення належної ефективності рециклер повинен діяти тривалий час, для чого готують достатній об'єм брухту асфальту (його кількість визначається завантажувальним бункером). Якість розплаву зростає, якщо у вихідний напівфабрикат додати 2…3% бітуму.
Після завантаження суміші включають теплову гармату, і вбудованим приладам контролюють температуру всередині бункера. Після досягнення необхідної температури розплаву (не менше 1500С; при цьому щільність суміші повинна бути не вище 1,2 г/см3) суміш вивантажують або безпосередньо на місце укладання, або в візок або ківш навантажувача/асфальтоукладача.
В інших конструктивних різновидах рециклерів замість теплової гармати застосовують газополум'яні пальники, у цьому випадку розплавлення асфальтного брухту виробляється відкритим полум'ям. Такі установки менш екологічні, хоч і простіші. Вони забезпечуються гідромеханічним приводом, який проводить періодичне перемішування компонентів, що підігріваються. Бункер таких агрегатів складається з двох відділень: верхнього (завантажувального) та нижнього, де передбачена шиберна заслінка. У корпусі виконуються отвори для подачі повітря до пальника.
Робота рециклера такого типу складається з наступних етапів:
- Прогрівання ємності протягом 10...15 хвилин;
- Підвищення тиску газоподібних продуктів згоряння до 0,6 ... 0,7 МПа (контролюється манометром при поступовому збільшенні подачі палива та повітря в камеру згоряння);
- Вмикання приводу змішуючого пристрою (у більшості конструкцій рециклерів застосовують реверсування);
- Після досягнення необхідної температури розплаву включають привід шнекового валу, який транспортує гарячу суміш до вихідного отвору шибера.
Вибір моделі рециклера виконується в залежності від необхідної продуктивності агрегату, ступеня автономності його живлення та умов виконання робіт. Важливе практичне значення має також здатність пристрою працювати не тільки з брухтом асфальту, але й підігрівати раніше підготовлену, але не використану асфальтобетонну суміш.
Технічні характеристики та ефективність
Основні технічні характеристики рециклерів знаходяться в межах:
- Продуктивність, кг/год – 1200…3000;
- Витрата палива (для агрегатів, обладнаних пальниками), л/год – 6…12;
- Потужність теплової гармати, кВт, щонайменше – 39;
- Об'єм разового завантаження, кг – 350…500;
- Час розігріву до температури не нижче 1500С, година, трохи більше – 3…3,5.